vrijdag 17 februari 2012

Stop Adele met zingen of gaat ze toch door?

Een pauze van vier of vijf jaar, omdat anders alle relaties van Adele mislukken. De Amerikaanse editie van Vogue bracht een interview waarin de zangeres zegt er een paar jaar tussenuit te knijpen om aandacht te besteden aan andere zaken dan muziek. Hoe serieus moeten we die uitspraken nemen?
  • Adele met haar zes Grammy's.
    Adele met haar zes Grammy's.© afp
  • © epa
Serieus genoeg in elk geval voor een paar handen vol nieuwsberichten over het interview. En helaas, het Adele zelf vragen is vooralsnog niet gelukt. Het moment van de uitspraak is in elk geval opmerkelijk: de zangeres is juist net weer terug na een ingrijpende operatie aan haar stembanden, en was net op tijd hersteld om bij de uitreiking van de Grammy's dit weekend met maar liefst zes prijzen naar huis te gaan.

2011 was onmiskenbaar het jaar van Adele Laurie Blue Adkins, zoals ze voluit heet. Ze brak record na record met haar album 21, dat net als haar succesdebuut 19 in talloze landen bovenaan de lijsten prijkte. En dat zonder noemenswaardige marketingcampagne en zonder dat een enorme platenmaatschappij haar op sleeptouw nam, aanvankelijk.

Moestuin

Dan de operatie; en nu stoppen...? In het aangehaalde interview met Vogue zegt Adele: 'I am fucking off for four or five years. If I am constantly working, my relationships fail. So at least now I can have enough time to write a happy record. And be in love and be happy. And then I don't know what I'll do. Get married. Have some kids. Plant a nice vegetable patch.' (vrij vertaald: 'Ik stop er verdomme vier of vijf jaar mee. Ik werk constant, mijn relaties stranden. Dus nu heb ik tenminste tijd om een vrolijk album te schrijven. En om verliefd te worden en gelukkig te zijn. En dan weet ik niet wat ik zal doen. Trouwen. Kinderen krijgen. Een mooie moestuin planten.')

Het is zeker niet zo dat het interview in Vogue volledig gaat over haar adempauze, of dat de nadruk ligt op een tijd stoppen. Deze zin, dat is het eigenlijk. Is dat serieus genoeg te nemen? In elk geval hint Adele vaker op stoppen en de tijd nemen voor een liefdes- of gezinsleven, na de verschijning van 21, dat net als 19 gaat over liefdesverdriet en het gebroken hart dat ze overhield aan een relatie met een onbekende liefde.

'Ben je bang dat als je straks echt gelukkig bent in de liefde en wellicht kinderen krijgt dit ten koste gaat van je muziekcarrière?', vroeg Written in Music haar in januari vorig jaar. Haar antwoord: 'Doodsbang ben ik hiervoor! Dat zit in mij. Ik weet en voel dat als ik gelukkig ben in de muziek mijn liefdesleven waardeloos is en als ik gelukkig ben in de liefde mijn muziek niet meer uit de verf komt. Ik weet dat het puur persoonlijk en psychisch is! Gelukkig kennen zelfs de meest gelukkige relaties altijd ups en downs, dan richt ik mij bij het schrijven maar op die downs!'

CJP publiceerde even later een interview, waarin Adele zegt moeder te worden als ze ooit stopt met haar muziekcarrière. 'Ik betwijfel of ik altijd zal blijven zingen, omdat sommige mensen op een zeker moment mijn muziek niet meer willen horen. En ik hoop dat ik nog de kans krijg om liedjes te blijven schrijven', zei de zangeres vlak na het verschijnen van 21 in Interview Magazine.

Adempauze? Een zin die de populairste zangeres van dit moment er zomaar uit flapt of een serieus plan? We wachten af. Eén voordeel van een lange pauze: je kunt altijd een glorieuze comeback maken. En dat lijkt aan Adele wel besteed.

Overgenomen uit www.vk.nl